Opublikowano: 12 lutego, 2025, 10:47 am | przez: Bilans
| Posted in:
aktualności, Informacje
Pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Wejdzie w życie 28 lutego 2025 r.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji, w szczególności dotyczący rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego, kontrahentów, a także dowodów sprzedaży i zakupów.
Ponadto rozporządzenie określa sposób wykazywania danych w ewidencji, uwzględniający konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku od towarów i usług, lub narażonych na te nadużycia oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.
Projekt rozporządzenia zmieniającego przewiduje wprowadzenie regulacji dostosowujących przepisy rozporządzenia ws. JPK_VAT z deklaracją do zmiany przepisów ustawy o VAT.
Przepisy przedłużone do końca 2026
Nowe rozporządzenie w dotychczasowym rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988, z późn. zm. ) w § 11b w ust. 1 wyrazy „do dnia 28 lutego 2025 r.” zastępuje się wyrazami „do dnia 31 grudnia 2026 r.”.
Zmiana art. 145e ustawy o VAT polega na przedłużeniu do 31 grudnia 2026 r. funkcjonowania czasowego mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem VAT (tzw. reverse charge) w zakresie dostawy gazu w systemie gazowym, dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i świadczenia usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1505), dokonywanych na giełdzie towarowej, rynku regulowanym lub OTF, wprowadzonego do ustawy o VAT przepisami zawartymi w ustawie z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 556 i 1059).
Źródło: pit.pl
Opublikowano: 30 stycznia, 2025, 10:45 am | przez: Bilans
| Posted in:
aktualności, Informacje
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń został nałożony na większość podmiotów publicznych oraz określone podmioty niepubliczne, tj. na przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego.
Kwestie te reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 ze zm.), zwana dalej ustawą. W świetle tej ustawy istotny jest podział na podmioty publiczne i podmioty niepubliczne, gdyż ustawa odrębnie reguluje ich obowiązki. Definicja podmiotu publicznego zawarta jest w art. 2 pkt 6 ustawy. Natomiast zgodnie z jej art. 2 pkt 5 podmiot niepubliczny to osoba fizyczna i podmiot inny niż podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy.
Różne obowiązki
W przypadku podmiotów niepublicznych tylko część z nich wskazana wcześniej jest/będzie objęta obowiązkami związanymi z e-Doręczeniami. Jeśli chodzi o przedsiębiorców z CEIDG czy z KRS, to ich obowiązki dotyczące e-Doręczeń polegają na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE) oraz na odbieraniu korespondencji wysyłanej do nich przez podmioty publiczne tym kanałem komunikacji.
Natomiast obowiązki podmiotów publicznych polegają na wysyłaniu korespondencji poprzez e-Doręczenia. Oczywiście podmioty publiczne także powinny uzyskać adres do e-Doręczeń wpisany do BAE. Ich adres do e-Doręczeń musi być powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE). PURDE świadczy operator wyznaczony (obecnie jest nim Poczta Polska S.A.). Dla porównania podmioty niepubliczne mogą, ale nie muszą, korzystać z PURDE. Zamiast PURDE mogą zdecydować się na kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, świadczoną przez podmioty komercyjne (por. art. 23-24 ustawy). Więcej na ten temat pisaliśmy w GP nr 2 z 2025 r., na str. 14.
PURDE i PUH
W świetle art. 4 ust. 1 ustawy podmiot publiczny zobowiązany jest doręczać korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) na adres do e-Doręczeń wpisany do BAE. Jeśli podmiot publiczny nie może przekazać e-Doręczenia przy wykorzystaniu tej usługi, bo np. osoba fizyczna nie ma adresu do e-Doręczeń, to musi nadać korespondencję z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (PUH). W jej ramach urząd będzie przygotowywał e-korespondencję, która trafi na pocztę i tam będzie przekształcana w sposób zautomatyzowany w przesyłkę listową w celu doręczenia korespondencji do adresata.
W świetle obecnego brzmienia art. 155 ustawy, co do zasady, podmioty publiczne obowiązane są stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 1 stycznia 2025 r. (por. art. 155 ust. 1-5 oraz ust. 9 ustawy). Wyjątki od tych reguł dotyczą trzech grup podmiotów publicznych, i tak:
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, samorządowe instytucje kultury, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe zakłady budżetowe są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE od dnia 1 stycznia 2025 r., a w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PUH od dnia 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy),
- m.in. ABW, CBA czy resort obrony narodowej są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 31 grudnia 2026 r. (art. 155 ust. 5a ustawy),
- sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 7 ustawy).
Okres przejściowy
Wdrożenie e-Doręczeń z dniem 1 stycznia 2025 r. skutkuje znacznymi zmianami organizacyjnymi w podmiotach publicznych związanymi z nadawaniem korespondencji poprzez e-Doręczenia, obiegiem dokumentów i ich archiwizacją (zob. m.in. art. 39 § 1 K.p.a. – Dz. U. z 2024 r. poz. 572 i art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej – Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm. oraz art. 158 ustawy). W związku z tym ustawodawca wprowadził okres przejściowy dla e-Doręczeń. Na podstawie art. 147 ust. 2-3 ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2025 r.) do dnia 31 grudnia 2025 r. równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu PURDE stanowi:
- doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym (użytkowników konta w ePUAP) do podmiotu publicznego poprzez ePUAP,
- doręczenie korespondencji nadanej przez podmiot publiczny do osoby fizycznej lub podmiotu niebędącego podmiotem publicznym (użytkowników konta w ePUAP), nieposiadających adresu do e-Doręczeń, jeżeli:
- korespondencja ta stanowi odpowiedź na podanie albo wniosek,
złożone w ramach usługi udostępnionej w ePUAP albo,
- ta osoba fizyczna lub ten podmiot wystąpiły do organu administracji publicznej o doręczenie korespondencji na konto w ePUAP.
Stosownie zaś do nowego art. 147 ust. 5 ustawy do dnia 31 grudnia 2025 r. podmiot publiczny nie musi doręczać korespondencji przez e-Doręczenia (PURDE lub PUH) w przypadku, gdy korespondencja nie może być doręczona na adres do e-Doręczeń albo z wykorzystaniem PUH ze względu na przesłanki organizacyjne. Istnienie tych przesłanek ocenia nadawca (np. urząd).
Źródło: pit.pl
Opublikowano: 20 stycznia, 2025, 10:25 am | przez: Bilans
| Posted in:
aktualności, Informacje
Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?
Deklaracja VAT-8
Deklaracja o podatku od towarów i usług na formularzu VAT-8 funkcjonuje na podstawie art. 99 ust. 8 ustawy o VAT. Deklarację tę mają obowiązek składać:
- podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, oraz
- osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy – zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, którzy zadeklarowali w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, że będą dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.
Deklarację VAT-8 trzeba składać do 25. dnia miesiąca, następującego po każdym kolejnym miesiącu do urzędu skarbowego właściwego ze względu:
- na adres siedziby podatnika – jeżeli podatnik jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, lub
- na miejsce zamieszkania – jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.
Deklaracja VAT-9M
Deklaracja o podatku od towarów i usług na formularzu VAT-9M funkcjonuje na podstawie art. 99 ust. 9 ustawy o VAT. Deklarację tę mają obowiązek składać podatnicy niemający obowiązku składania deklaracji, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 lub 8 ustawy o VAT, dokonujący importu usług lub nabycia towarów oraz usług, dla których są podatnikami.
Deklarację VAT-9M trzeba składać do 25. dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy – do urzędu skarbowego właściwego ze względu:
- na adres siedziby podatnika – jeżeli podatnik jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, lub
- na miejsce zamieszkania – jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.
Dlaczego trzeba zmienić wzory deklaracji VAT? Co nowego w VAT-8 i VAT-9M?
Zmiana pouczenia dot. egzekucji administracyjnej
Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu omawianego projektu, w myśl art. 3a § 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505, z poźn. zm.) warunkiem stosowania egzekucji administracyjnej do należności wykazanych w deklaracjach jest zamieszczenie w deklaracji pouczenia, że stanowi ona podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. W zakresie egzekucji podatku VAT zadeklarowanego przez grupę VAT, na podstawie art. 3b § 1 pkt 2 ww. ustawy, zobowiązanym z tytułu należności pieniężnej wynikającej z deklaracji lub zeznania złożonych przez grupę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług jest również członek grupy VAT. A na podstawie art. 3b § 2 pkt 1 ww. ustawy do należności pieniężnej, o której mowa w § 1, stosuje się egzekucję administracyjną, jeżeli w deklaracji lub zeznaniu, o których mowa w § 1, zostało zamieszczone pouczenie, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego również na członka grupy VAT.
A zatem przepisy stanowią, że zobowiązanym z tytułu należności pieniężnej wynikającej z deklaracji lub zeznania złożonych przez grupę VAT jest również członek grupy VAT. Jednak stosowanie egzekucji administracyjnej do należności pieniężnych dot. grupy VAT uzależnione zostało od zamieszczenia w deklaracji lub zeznaniu pouczenia, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego odpowiednio również na członka grupy VAT. Jedynie bowiem deklaracje zawierające takie pouczenie będą mogły stanowić podstawę wystawienia tytułu wykonawczego, a wykazane w nich kwoty będą podlegały przymusowemu dochodzeniu od członka grupy VAT.
W związku z powyższym, konieczne jest dostosowanie pouczenia zawartego we wzorach deklaracji VAT-8 i VAT-9M.
Źródło: infor.pl
Opublikowano: 4 kwietnia, 2023, 3:01 pm | przez: Bilans
| Posted in:
aktualności, Informacje
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw stanowi wdrożenie do polskiego porządku prawnego postanowień dwóch europejskich dyrektyw: w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej oraz w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.
Urlop opiekuńczy
Pracownikowi będzie przysługiwał w ciągu roku kalendarzowego urlop opiekuńczy w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie:
- będącej członkiem rodziny lub
- zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym,
która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych.
Urlop ten będzie mógł być wykorzystany jednorazowo lub w częściach. Wymiar urlopu wynosi 5 dni, a pracownik nie pobiera z tytułu korzystania z niego wynagrodzenia.
Ważne! Za członka rodziny uważamy syna, córkę, matkę, ojca lub małżonka.
Urlop będzie udzielany na wniosek pracownika, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie nie krótszym niż 1 dzień przed rozpoczęciem korzystania z tego urlopu.
Za czas urlopu opiekuńczego pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.
Urlop rodzicielski
Po zmianach pracownik będzie miał możliwość składania w postaci papierowej lub elektronicznej wniosków w sprawie:
- rezygnacji z korzystania z części urlopu macierzyńskiego przez pracownicę
- udzielania części urlopu macierzyńskiego pracownikowi ‒ ojcu albo innemu członkowi najbliższej rodziny
- udzielania urlopu rodzicielskiego
- urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz zwolnienia od pracy dla pracowników wychowujących dziecko do 14 lat.
Obecnie takie wnioski muszą być składane w formie pisemnej.
Wydłużenie wymiaru urlopu rodzicielskiego
Pracownicy będący rodzicami dziecka będą mieli prawo do urlopu rodzicielskiego w celu sprawowania opieki nad dzieckiem w wymiarze do:
- 41 tygodni – w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie
- 43 tygodni – w przypadkach porodu mnogiego.
Pracownicy będący rodzicami dziecka posiadającego zaświadczenie stwierdzające ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, mają prawo do urlopu rodzicielskiego w celu sprawowania opieki nad tym dzieckiem w wymiarze do:
- 65 tygodni – w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie
- 67 tygodni – w przypadkach porodu mnogiego.
Ważne! Urlop rodzicielski w nowym, wyższym niż dotychczas wymiarze nadal będzie przysługiwał łącznie obojgu pracownikom rodzicom dziecka.
Każdemu z pracowników rodziców dziecka będzie przysługiwało wyłączne prawo do 9 tygodni urlopu rodzicielskiego, a prawa tego nie będzie można przenieść na drugiego z rodziców dziecka.
Zmiana zasad wykorzystywania urlopu rodzicielskiego
Obecnie pracownik ma możliwość wykorzystywania maksymalnie 16-tygodniowej części urlopu w późniejszym terminie.
Zgodnie ze zmianami będzie mógł wnioskować o urlop rodzicielski, który zostanie mu udzielony jednorazowo albo w maksymalnie 5 częściach. Skorzysta z niego nie później niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko, którego dotyczy wniosek, ukończy 6. rok życia.
Po zmianach przepisów pracownicy będą mogli zatem korzystać z urlopu rodzicielskiego w dowolnym terminie, nie dłużej jednak niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko ukończy 6. rok życia i nie więcej niż w 5 częściach.
Łączenie urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy
Jeżeli pracownik będący rodzicem dziecka będzie łączył korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u swojego pracodawcy, to wymiar urlopu rodzicielskiego będzie ulegał wydłużeniu, nie dłużej jednak niż do:
- 82 tygodni ‒ w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie
- 86 tygodni ‒ w przypadkach porodu mnogiego.
W przypadku pracownika będącego rodzicem dziecka posiadającego zaświadczenie stwierdzające ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, wymiar urlopu rodzicielskiego ulega wydłużeniu, nie dłużej jednak niż do:
- 130 tygodni – przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie
- 134 tygodni – w przypadkach porodu mnogiego.
Skrócenie czasu na skorzystanie z urlopu ojcowskiego
Pracownik ojciec będzie miał mniej czasu na skorzystanie z urlopu ojcowskiego. Obecnie są to 24 miesiące od dnia urodzenia, po zmianach będzie to 12 miesięcy od dnia urodzenia dziecka.
Ojcowie będą mieli prawo do urlopu ojcowskiego w wymiarze 2 tygodni, który przysługuje z okazji narodzin dziecka pracownika.
Urlop rodzicielski dla pracowników występujących o adopcję dziecka
Również w przypadku pracowników starających się o adopcję dziecka będzie miał zastosowanie nowy wymiaru urlopu rodzicielskiego:
- 41 tygodni ‒ w przypadku przyjęcia na wychowanie jednego dziecka
- 43 tygodnie ‒ w przypadku jednoczesnego przyjęcia na wychowanie więcej niż jednego dziecka
- 38 tygodni ‒ w przypadku przyjęcia na wychowanie starszego dziecka.
Pracownicy występujący o adopcję dziecka w przypadku dziecka posiadającego zaświadczenie stwierdzające ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, mają prawo do urlopu rodzicielskiego w celu sprawowania opieki nad tym dzieckiem w wymiarze do:
- 65 tygodni – w przypadku przyjęcia na wychowanie jednego dziecka
- 67 tygodni – w przypadku jednoczesnego przyjęcia na wychowanie więcej niż jednego dziecka
- 62 tygodni – w przypadku przyjęcia na wychowanie starszego dziecka.
Powrót pracownika do pracy po urlopie związanym z rodzicielstwem
Zmiana przepisów dotyczy włączenia wszystkich urlopów związanych z rodzicielstwem, po zakończeniu których twoim obowiązkiem jest dopuszczenie pracownika do pracy. Należą do nich:
- urlop macierzyński
- urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego
- urlop rodzicielski
- urlop ojcowski
- urlop wychowawczy.
Pracownik po takim urlopie ma prawo wrócić do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym. Pracodawca musi również zagwarantować pracownikowi powracającemu z urlopu prawa do wszelkiej poprawy warunków pracy, do której byłby on uprawniony, gdyby z takiego urlopu nie korzystał, na przykład podwyżki.
Uprawnienia pracownika opiekującego się dzieckiem do 8. roku życia
Obecnie pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4. roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.
Na podstawie zmian w przepisach zostanie wydłużony wiek dziecka z 4. do 8. roku życia i tym samym wydłużenie okresu, w którym pracownikowi nie będzie można bez jego zgody polecać pracy w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.
Źródło: gov.pl
Opublikowano: 24 marca, 2023, 1:54 pm | przez: Bilans
| Posted in:
aktualności, Informacje
Ministerstwo Finansów przedłużyło termin rozliczenia CIT. Rozporządzenie w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów przedłużeniu do 30 czerwca 2023 r. podlega ustawowy termin na:
- złożenie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w roku podatkowym, który zakończył się między 1 grudnia 2022 a 28 lutego 2023 r. (CIT-8, CIT-8AB);
- wpłatę podatku należnego wykazanego w zeznaniu albo różnicy między podatkiem należnym od dochodu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Terminy sprawozdawcze wynikające z ustawy o rachunkowości nie zostały przedłużone. W poprzednich latach odbywało się to na podstawie delegacji zawartej w ustawie covidowej i było związane z nasiloną pandemią.
W rezultacie ostateczne terminy sprawozdawcze za 2022 r. upływają (gdy rok obrotowy jest równy kalendarzowemu):
- 31 marca 2023 r. – sporządzenie sprawozdania finansowego
- 30 czerwca 2023 r. – zatwierdzenie sprawozdania finansowego
- 15 lipca 2023 r. – złożenie sprawozdania finansowego we właściwym rejestrze sądowym
Termin na zatwierdzenie sprawozdania finansowego będzie zbieżny z terminem na złożenie zeznania CIT-8. Informacje o podatku zawarte w CIT-8 będą zgodne z danymi w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym.
Źródło: Ministerstwo Finansów
Opublikowano: 18 marca, 2023, 3:12 pm | przez: Bilans
| Posted in:
aktualności, Informacje
Resort finansów 15 marca 2023 r. opublikował kolejny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten przewiduje wprowadzenie od 1 lipca 2024 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Główne zmiany w projekcie KSeF:
- Przesunięcie wejścia w życie ustawy z 1 stycznia 2024 r. na 1 lipca 2024 r.
- Wydłużenie o dodatkowe pół roku terminu na wdrożenie KSeF przez podatników zwolnionych podmiotowo oraz przedmiotowo z VAT – KSeF będzie dla nich obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.
- Faktury z kas rejestrujących będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie do 31 grudnia 2024 r.
- Paragon fiskalny z NIP będzie uznawany jak faktura uproszczona do 31 grudnia 2024 r.
- Faktury konsumenckie (B2C) nie będą objęte KSeF.
- Bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) zostają wyłączone z KSeF.
- Wyłączone z KSeF będą również faktury wystawiane w procedurach OSS i IOSS.
- Kurs waluty obcej stosowany do przeliczenia na PLN zostanie utrzymany z dnia poprzedzającego datę wskazaną w polu P_1 faktury ustrukturyzowanej przez jeden dodatkowy dzień do przesłania jej do KSeF.
- W przypadku awarii po stronie podatnika przewidziano możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia roboczego po wystawieniu offline.
- Doprecyzowanie daty wystawienia oraz innych kwestii ważnych dla procesu wystawiania faktur podczas awarii oraz w trybie offline.
- W okresie awarii i w trybie offline dopuszczone będzie wystawianie faktur korygujących.
- Liberalizacja sankcji i ich stosowanie dopiero od 1 stycznia 2025 r.
- Likwidacja not korygujących w KSeF i poza KSeF.
Polscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2022 r. mają możliwość dobrowolnego wystawiania faktur poprzez KSeF. Obecnie e-faktura działa, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.
Źródło: gov.pl
Opublikowano: 14 czerwca, 2022, 2:26 pm | przez: Bilans
| Posted in:
aktualności, Informacje
Sejm zaakceptował większość poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o PIT , która m.in. obniża dolną stawkę PIT z 17 do 12 proc.
Uchwalona 12 maja 2022 r. przez Sejm nowelizacja ustawy o PIT zakłada, że od 1 lipca br.
- Stawka PIT spadnie z 17 proc. do 12 proc. dla podatników na skali, co umożliwia likwidację tzw. ulgi dla klasy średniej.
- Kwota wolna od podatku pozostanie na poziomie 30 tys. zł, a próg podatkowy na poziomie 120 tys. zł,
- Dla niektórych przedsiębiorców wprowadzone zostanie odliczenie części składki zdrowotnej od podstawy opodatkowania.
Preferencje prorodzinne
Ustawa przywraca preferencyjne rozliczenie osób samotnie wychowujących dzieci na zasadach sprzed 2022 r.
Z podwójnej kwoty wolnej (60 tys. zł) korzystać będą wszyscy samotni rodzice.
Zwiększony został limit kwoty dochodów dziecka, który warunkuje skorzystanie z preferencji podatkowych przez rodziców (z 3089 zł do 16 061,28 zł w 2022 r.), a renta rodzinna rozdzielona została od dochodów rodzica, dzięki czemu dziecko skorzysta z „własnej” kwoty wolnej.
W wyniku wprowadzonych zmian nie będzie pobierana składka zdrowotna od renty małoletnich dzieci oraz od wynagrodzenia osób powołanych do realizacji obowiązków społecznych lub obywatelskich – do 6000 zł wynagrodzenia rocznie.
OPP z 1,5 proc.
Podpisana ustawa podniosła również wysokość procentową podatku przekazywanego na rzecz organizacji pożytku publicznego z 1 proc. do 1,5 proc.
Zmiany przynoszą również m.in:
- Ujednolicenie terminów rocznego rozliczenia PIT (formularze: PIT-37, PIT-36, PIT-36S, PIT-28, PIT-28S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-39, PIT-38). Zeznania te będą składane w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia.
- Fakultatywny wzór PIT-2, w którym zawierać się będą oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.
- Ulga na zabytki w nowym kształcie – wyłącznie na renowację, konserwację i remonty z nowym warunkiem formalnym polegającym na tym, że skorzystać z niej będzie można po zatwierdzeniu remontu przez konserwatora zabytków.
Kwota wolna u kilku pracodawców i przy umowach zlecenia
Nowe regulacje rozwiązują problem podatników mających kilka różnych źródeł dochodu równocześnie. Chodzi o osoby, które mają np. kilka umów o pracę albo łączą pracę z emeryturą. Po zmianach, od 1 stycznia 2023 r. będą one mogły upoważnić nawet trzech płatników (pracodawców, zleceniodawców, ZUS) do zmniejszania zaliczek na PIT (o kwotę 3,6 tys. zł). W przypadku jednej umowy/świadczenia kwota zmniejszająca podatek wyniesie 300 zł miesięcznie, przy dwóch – po 150 zł, a przy trzech – po 100 zł.
Od 1 stycznia 2023 r. kwota wolna będzie uwzględniana także w rozliczeniu miesięcznym przy umowach zlecenia.
Źródło: www.gov.pl